شمرون ، شمیران و معرفی محله های شمیران،مذهبی ، علمی ، پزشکی ، آموزشی ، کامپیوتر

پیامک چیست؟

نویسنده :ع.ا نصر
تاریخ:جمعه بیستم بهمن 1391-08:18 ق.ظ



smsچیست؟
این روزها با پیشرفت سیستم.های مخابرات سیار، ارائه سرویس.های بیشتر و متنوع.تر از جانب اپراتورهای شبكه و مراكز ارائه.دهنده خدمات موبایل، دغدغه اصلی این مراكز محسوب می.شود. این تنوع علاوه بر همراه داشتن رضایت كاربران شبكه، سود سرشاری را نیز نصیب این اپراتورها می.كند. این بحث در كشورهایی كه اپراتورهای خصوصی امكان فعالیت دارند بسیار پررنگ.تر است و ارائه سرویس.های جدید كاربرپسند زمینه اصلی رقابت را تشكیل می دهد .

یكی از بهترین راه.ها برای ارائه چندین سرویس به.طور همزمان، سرویس كوته.پیام است. عرضه این سرویس با قرار دادن كارگزاری به نام SMSC (مركز سرویس كوته.پیام) در شبكه انجام می.گیرد. این كارگزار كه در استانداردهای شبكه GSM توصیف شده است، وظیفه برقراری امكان ارسال و دریافت كوته.پیام برای موبایل.های شبكه را برعهده دارد. علاوه براین كارگزار می.تواند ارتباط موبایل.ها را با شبكه.های دیگر موجود در جهان مانند اینترنت، پی.جو، تلویزیون و... برقرار نماید .

حجم بسیار بالای كوته.پیام.های مبادله شده.ای كه هرروز گزارش می.شود و افزایش موارد استفاده.هایی كه از SMS صورت می.گیرد، اپراتورهای شبكه را وادار می.سازد كه این سرویس را به شبكه.هایشان اضافه كنند. در نتیجه یك SMSC خوب، می.تواند سهم مهمی در بازدهی یك اپراتور شبكه موبایل به خود اختصاص دهد .
SMS 
علامت اختصاری Short Message Service یا «سرویس كوته.پیام» است این سرویس یكی از سرویس.های تعریف.شده در استاندارهای شبكهGSM است كه توسط مؤسسه استاندارد اروپایی، معروف به ETSI ، معرفی شده است. این سرویس در استاندارد 03.40 از سری استاندارهای ETSIتوصیف شده است. با استفاده از این سرویس می.توان پیام.های كوتاه متنی را، «از یك موبایل» و یا «به یك موبایل» ارسال نمود. این پیام.ها می.توانند حاوی حداكثر 140 بایت از اطلاعات باشند .

SMSC چیست؟
SMSC
 ، علامت اختصاری (Short Message Service Centre) ، «مركز سرویس پیام كوتاه» می.باشد كه به عنوان جزئی از شبكه GSM امكانات SMS را برای مشتركین شبكه موبایل فراهم می.كند سوالی كه در اینجا ممكن است پیش بیاید این است كه مگر وجود سوییچ.های شبكه كه كار برقراری ارتباطات صدایی را برعهده دارند برای ردوبدل كردن كوته.پیام.ها كافی نیست؟ در این بخش سعی داریم به این سؤال پاسخ دهیم .
فلسفه وجودی چنین سیستمی این است كه طبق استاندارد، ارسال كوته.پیام به طور مستقیم صورت نمی.گیرد. بلكه SMSC به.عنوان واسط میان مبدأ و مقصد، پیام.های كوتاه را از فرستنده دریافت كرده و به گیرنده تحویل می.دهد. در حقیقت SMSC وظیفه «ذخیره و ارسال » (store and forward)كوته.پیام.ها را برعهده دارد .
وجود چنین مركزی باعث می.شود كه بتوان ارتباط میان شبكه موبایل و سایر شبكه.های كامپیوتری را نیز برقرار كرد. این قابلیت، یكی از ویژگی.های اصلی سرویس كوته.پیام است كه نقش اصلی را در محبوبیت خارج از حد تصور SMS در كل دنیا بازی می.كند .

به این ترتیب، در هر فرایند ارسال كوته.پیام، تنها یكی از طرفین درگیر در این فرایند (یا مبدا یا مقصد و یا هردو)، لازم است كه موبایل باشد و طرف دیگر می.تواند موجودیتی خارج از شبكه موبایل باشد به این ترتیب موبایل.ها می.توانند به چنین موجودیت.هایی پیام ارسال كنند و یا از آنها پیام دریافت نمایند .

ویژگی.های SMS
هدف اصلی در سرویس كوته.پیام انتقال یك پیغام از یك مبدا به یك مقصد است. در كنار این هدف، برخی مفاهیم دیگر نیز در این سرویس تعریف شده.اند كه امكاناتی را به كاربران این سرویس عرضه می.كنند و یا محدودیت.هایی را به آن تحمیل می.كنند. در این بخش سعی داریم به معرفی اجمالی این امكانات و كاربرد هریك بپردازیم .


طول كوتاهپیام :طول یك پیام كوتاه می.تواند حداكثر 160 كاراكتر از یك متن باشد. این 160 كاراكتر می.تواند شامل كلمات یا اعداد یا تركیبی از حروف و اعداد باشد همچنین امكان ارسال پیام.های غیرمتنی (باینری) نیز فراهم است كه در این صورت طول هر پیام به 140 بایت محدود می.شود. با استفاده از پیام.های باینری می.توان (اگر گوشی پشتیبانی كند) اقدام به ارسال تصاویر یا زنگ گوشی (ringtone) میان دو موبایل كرد .
كوته.پیام.ها را می.توان به صورت یونی.كد نیز ایجاد كرد. این امكان باعث می.شود كه بتوان پیغام.هایی را به تمامی زبان.های تعریف شده در یونی.كد (از جمله فارسی) ارسال كرد. اما با استفاده از چنین امكانی نیز، طول كوته.پیام ارسالی به 70 كاراكتر یونی.كد محدود می.شود .

راحت شدن از شر بوق اشغال !
مطمئنا اگر مطالعه.ای علمی صورت گیرد، یكی از آزاردهنده.ترین چیزهایی كه در دنیای كنونی افراد با آن سروكار دارند، شنیدن بوق اشغال در تماس.های تلفنی است. بنابراین این مژده را به شما می.دهیم كه با استفاده از SMS هیچ.گاه بوق اشغال نخواهید شنید، حتی در زمانی كه شما یا كسی كه قرار است مقصد كوته.پیام شما باشد، مشغول صحبت كردن با استفاده از موبایل خود باشید !
بله، درست خوانده.اید. حتی زمانی كه شما مشغول صحبت كردن با كسی هستید و به عبارت دیگر زمانی كه موبایل شما مشغول است، شما می.توانید كوته.پیام ارسال و دریافت كنید. این ویژگی منحصربه.فرد به دلیل روش خاصی است كه برای ارسال كوته.پیامها در استاندارد GSM تعیین شده است. در نتیجه ارسال كوته.پیام حتی در اوج ترافیك شبكه، با عدم موفقیت مواجه نخواهد شد .

امكان ارسال كوته.پیام.های offline
از آنجائی.كه SMSC پیام.ها را از یك مبدأ دریافت می.كند و پس از ذخیره كردن به مقصد ارسال می.كند، می.توان كوته.پیام.ها را برای مشتركینی كه به.طور موقت در دسترس نیستند ارسال كرد. به این ترتیب این مركز سرویس پس از دریافت پیام، در صورتی كه مقصد تعیین شده در دسترس نباشد، پیام را در خود نگاه داشته و هرگاه موبایل مقصد قابل دسترس شد آن را ارسال می.كند .

گول نخورید !
امكان ارسال كوته.پیام.های offline ممكن است باعث بروز مشكل برای كسانی شود كه با SMS آشنایی كامل ندارند. اجازه بدهید یك سناریوی ارسال كوته.پیام را با هم مرور كنیم .
شما موبایل خود را روشن می.كنید و به بخش ارسال كوته.پیام می.روید. پیغام خود را تایپ می.كنید (بگذریم كه با چه مشقتی این كار انجام می.شود و آن را به یكی. از دوستان خود ارسال می.كنید. بعد از چند ثانیه پیغامی روی موبایل شما می.آید و به شما اطلاع می.دهد كه پیغام شما ارسال شده است. بعد از چند روز كه این دوست را می.بینید، از او در مورد پیغام می.پرسید و در كمال ناباوری متوجه می.شوید كه پیغام به دست او نرسیده است .
آیا شبكه دروغ گفته است؟ نه! این همان خاصیت ذخیره و ارسال است كه شما را به اشتباه انداخته است. در واقع پیغامی كه به شما اطلاع داده كه كوته.پیام ارسال شده است، به این معنی است كه كوته.پیام شما با موفقیت به دست SMSC رسیده است و هیچ ربطی به تحویل آن به مقصد ندارد. پس از رسیدن كوته.پیام به SMSC و ارسال تایید به موبایل مبدا، كوته.پیام شما ممكن است به دلایل مختلف به مقصد تعیین شده نرسد. یكی از این دلایل می.تواند منقضی (expire) شدن كوته.پیام باشد كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت .
در اینجا حتماً این سوال مطرح می.شود كه پس چگونه از رسیدن كوته.پیام به مقصد آگاه شویم. در بخش بعد به این موضوع می.پردازیم .

گزارش وضعیت
گزارش وضعیت پاسخ سوالی است كه در بخش قبل مطرح شد. گزارش وضعیت، یكی از انواع پیغام.های تعریف شده در SMS است كه با استفاده از آن، یك SMSC فرستنده یك كوته.پیام را در مورد سرنوشت آن آگاه می.كند. این سرنوشت می.تواند یكی از موارد زیر باشد :
كوته.پیام شما با موفقیت به مقصد تحویل شد
كوته.پیام شما به خاطر رسیدن به تاریخ انقضای آن به مقصد ارسال نشد
كوته.پیام شما توسط SMSC حذف شد (مثلا به خاطر این كه بعد از 20 بار تلاش برای ارسال به مقصد این كار انجام نشده است و برای صرفه.جویی در منابع SMSC)
كوته.پیام شما توسط خود شما حذف شد (این یكی دیگر از امكانات SMS است كه شما می.توانید یك كوته.پیام را كه خود قبلا ارسال كرده.اید حذف كنید. البته بسیاری از گوشی.ها چنین امكانی در اختیار شما قرار نمی.دهند )
اما تنها در صورتی گزارش وضعیت برای یك كوته.پیام شما ارسال می.شود كه شما در هنگام ارسال این كوته.پیام چنین تقاضایی را كرده باشید. بسیاری از گوشی.هایی كه در حال حاضر وجود دارند، چنین امكانی را با نام Delivery Report یا عناوین مشابه در اختیار كاربر خود قرار می.دهند .

تاریخ انقضا یا مدت اعتبار كوته.پیام.ها
فرستنده كوته.پیام می.تواند برای آن یك تاریخ انقضا تعیین كند. این مفهوم كه اصطلاحا Validity Period نامیده می.شود، مشخص می.كند كه كوته.پیام تا چه مدتی. اعتبار دارد. مثلا فرض كنید شما تصمیم دارید به شخصی اطلاع دهید كه تا یك ساعت دیگر كاری را انجام دهد. مسلما اگر به هر دلیل (مثلا خاموش بودن موبایل او) این كوته.پیام تا قبل از یك ساعت دیگر به دست او نرسد، دیگر لزومی به این كه مركز سرویس كوته.پیام را تحویل دهد نخواهد بود .
بنابراین كاری كه شما می.كنید این است كه مدت اعتبار پیام خود را یك ساعت قرار می.دهید و سپس آن را به مركز سرویس ارسال می.كنید تا به مقصد تحویل دهد حال اگر مركز سرویس در فاصله یك ساعت موفق به تحویل كوته.پیام شد، كه مشكلی وجود ندارد در غیر این صورت پیام منقضی می.شود و تحویل آن انجام نمی.گیرد. همانطور كه در بخش.های قبل گفته شد، در هریك از این دو حالت اگر شما تقاضای یك گزارش وضعیت نیز كرده باشید، مركز سرویس با ارسال این گزارش شما را از وضعیت نهایی كوته.پیامتان آگاه خواهد كرد .
در استاندارد SMS فرمت.های متعدد و قدرتمندی برای بیان مدت اعتبار توصیف شده است. با استفاده از این فیلد شما می.توانید زمان انقضای خود را تقریبا به هر زمانی كه بخواهید با دقت ثانیه قرار دهید. اما بسیاری از گوشی.ها تنها چند گزینه محدود برای آن عرضه می.كنند .

چگونه از سرویس كوته.پیام استفاده كنیم؟
این كه چگونه باید برای استفاده از سرویس كوته.پیام استفاده كنیم و هزینه ارسال یا حتی دریافت هر كوته.پیام چقدر است، باید منتظر بمانیم تا ببینیم شركت مخابرات چه چیزی اعلام خواهد كرد .
با وجود این كه تایپ كردن حتی یك جمله كوچك با استفاده از صفحه.كلید موبایل كار آسانی نیست، اما بازهم در بسیاری موارد از تماس تلفنی خوشایندتر است. البته مشكلی كه ممكن است برای كاربران ایرانی مطرح باشد، عدم امكان تایپ فارسی روی موبایل.ها است البته این مشكل توسط برخی تولیدكنندگان داخلی موبایل در حال حل شدن است اما فعلا می.توانید با چیزی كه به نام پینگلیش (نوشتن كلمات فارسی با حروف انگلیسی) می.شناسیم، مشكل را حل كنید .
پس از مشترك شدن در این سرویس، به شما یك شماره تلفن به عنوان شماره تلفن SMSC داده می.شود. این شماره را باید در بخش تنظیمات(settings) موبایل خود به عنوان آدرس مركز سرویس وارد كنید پس از این می.توانید مشابه تماس.های معمولی، هرگاه خواستید كوته.پیام ارسال كنید، شماره تلفن موبایل مقصد و متن پیام خود را وارد كنید و كوته.پیام را ارسال كنید .
بد نیست در اینجا بحث را كمی از نظر فنی باز كنیم. همانطور كه قبلاً نیز بیان شد، هر پیامی در دو مرحله از مبدأ به مقصد می.رسد. در مرحله اول پیام از مبدأ به مركز سرویس ارسال می.شود و پس از ذخیره شدن در مركز، به مقصد مشخص.شده تحویل می.شود. در نتیجه برای هر كوته.پیام دو پیغام در شبكه ردو بدل می.شود :
كوته.پیام موبایل مبدأ (Mobile Originated Short Message) یا :MO-SM این كوته.پیام از یك تلفن موبایل به مقصد مركز سرویس ارسال می.شود و پس از دریافت در این مركز، دریافت آن تأیید می.گردد. در صورت بروز خطا، این رخداد به همراه علت آن به مبدأ كوته.پیام ارسال می.شود. با توجه به این كه این كوته.پیام قراراست كه به مقصد یك گیرنده مشخص شده (و نه به مقصد یك مركز سرویس ارسال شود، باید جایی در آن شماره تلفن مربوط به مقصد نیز قرار داده شود به عبارت دیگر هر كوته.پیام دو مقصد دارد. یكی مركز سرویس به عنوان مقصد موقت و یكی مقصد واقعی تعیین شده برای كوته.پیام

كوته.پیام موبایل مقصد (Mobile Terminated Short Message) یا :MT-SM این كوته.پیام توسط مركز سرویس به مقصد تعیین شده توسط فرستنده پیام، ارسال می.شود. در صورت دریافت موفقیت.آمیز در مقصد، این موضوع به مركز سرویس اطلاع داده می.شود. در صورت بروز خطا نیز مركز سرویس از بروز خطا و علت آن مطلع خواهد شد. پس از ارسال یك MT-SM در صورتی.كه فرستنده پیام كوتاه خواهان گزارش وضعیت باشد، بسته.ای شامل وضعیت نهایی پیام كوتاه برای فرستنده، ارسال خواهدشد درآوردن گوشی موبایل از جیب یا کیف، تایپ چند کاراکتر روی آن، انتخاب مخاطب و فشردن دکمه ارسال؛ همین. کاری که اغلب افراد هر روزه انجام می‌دهند. کاری که چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. گاه از ترس پرحرفی به پیامک بسنده می‌کنیم؛ چه پاسخ بگیریم، چه نگیریم. حداقل خیال‌مان راحت می‌شود که حالی را پرسیده‌ایم. نسل قبل معتقد است که تلفن و پیامک به دوری افراد از یکدیگر منجر شده است اما این‌که این اعتقاد چه بهایی در دنیای مدرن دارد را می‌توان از آمار و ارقام استنباط کرد.
 
ارسال و دریافت پیامک، کاری ساده و پرطرفدار در سراسر دنیاست و بازار خدمات مرتبط به آن بسیار پر‌رقابت است. تعداد پیامک‌های رد‌و‌بدل شده در یک سال 8 / 6 ‌هزار‌میلیارد بوده است. براساس یک گزارش آماری در آمریکا، استفاده از پیامک بیشتر در بین جوانان و نوجوانان رایج است و تقریبا ۷۵‌درصد نوجوانان آمریکایی به طور متوسط در روز ۶۰ پیامک می‌فرستند. با وجود این‌که موازی با پیامک، صدها روش دیگر برای اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباط ابداع شده است اما به دلیل محدودیت‌هایی مانند نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزارهای ویژه، هنوز هیچ‌یک نتوانسته‌اند رقیبی جدی برای پیامک باشند.
 
پیامک ارزان و سریع است و دریافت یا عدم دریافتش معلوم است. همیشه در دسترس است و کار با آن نیاز به مهارت‌هایی دارد که اغلب افراد می‌دانند. می‌توان متن آن را نگه داشت و بعدا استفاده کرد. این‌ها و ده‌ها دلیل دیگر، پیامک را در طول 20 سال حیاتش سرپا نگه داشته است.
 
طبق آمار منتشر شده، هزینه ارسال یک پیامک برای شرکت ارائه‌دهنده کمتر از ۱۵‌درصد هزینه‌ای است که مشتری می‌پردازد. گذشته از سود اقتصادی بازار پیامک که قابل چشم‌پوشی هم نیست، ایجاد پنل‌های کاربری حرفه‌ای و روی آوردن به تبلیغات تصویری و گسترده از طریق پیامک، در محبوب شدن بیش از پیش این ابزار کاربردی، بسیار موثر بوده است. خلاقیت و تنوع در ارسال و دریافت پیامک حوزه‌ای است که هم استقبال خوبی از آن می‌شود و هم جای کار دارد. از دید کسب‌و‌کارها، پیامک آینده‌ای روشن دارد و می‌تواند پل ارتباطی مناسبی با مشتری‌ها باشد و خدماتی کامل‌تر و متنوع‌تر از اکنون ارائه دهد.



جهان
شنبه بیست و چهارم آبان 1393 04:55 ب.ظ
سلام

ممنون از اینکه این مطلب را در بلاگت نوشتی.
دنبال این بودم که MT و MO مخفف چیه که اینجا یافتم
پاسخ ع.ا نصر :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو