شمرون ، شمیران و معرفی محله های شمیران،مذهبی ، علمی ، پزشکی ، آموزشی ، کامپیوتر

دلیل بزرگداشت اربعین

نویسنده :ع.ا نصر
تاریخ:دوشنبه یازدهم دی 1391-08:51 ب.ظ


 

اعتبار اربعین امام حسین (ع‌) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی ‌وفاداران به امام حسین (ع‌) شناخته شده بوده است‌. كتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی كه حاصل گزینش دقیق و انتخاب معقول شیخ طوسی از روایات‌فراوان درباره تقویم مورد نظر شیعه در باره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه وعبادت است‌، ذیل ماه «صفر» می‌نویسد: نخستین روز این ماه (از سال 121)، روز كشته شدن زید بن علی بن الحسین است‌.

روز سوم این ماه از سال 64روزی است كه مسلم بن عقبه پرده كعبه را آتش زد و به دیوارهای آن سنگ‌پرتاب نمود در حالی كه به نمایندگی از یزید با عبدالله بن زبیر در نبرد بود.

روز 20 صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی است كه حرم امام حسین (ع‌) یعنی كاروان ‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت كردند. و روزی است كه جابر بن عبدالله بن ‌حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به كربلا رسید تا به زیارت ‌قبر امام حسین (ع‌) بشتابد و او نخستین كسی است از مردمان كه قبر آن ‌حضرت را زیارت كرد.

 

اعمال روز اربعین امام حسین (ع(:

در این روز زیارت امام حسین (ع‌) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است كه از امام عسكری (ع‌) روایت ‌شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج تاست‌: خواندن 51 ركعت نماز در شبانه‌روز ـ نمازهای واجب و نافله و نماز و شب ـ به دست كردن انگشتری دردست راست‌، برآمدن پیشانی از سجده‌، و بلند خواندن بسم الله الرحمن ‌الرحیم در نماز.

شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق علیه ‌السلام آورده است‌: السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله و نجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌...

این مطلبی است كه شیخ طوسی‌، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن ‌پنجم درباره اربعین آورده است‌. طبعا بر اساس اعتباری كه این روز میان ‌شیعیان داشته است‌، از همان آغاز كه تاریخش معلوم نیست‌، شیعیان به حرمت ‌آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می ‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام ‌حسین (ع‌) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌كردند. این سنت تا به امروز درعراق با قوت برپاست ‌و شاهدیم که میلیونها شیعه عراقی و غیر عراقی در این روز بر مزار امام حسین (ع) جمع می شوند.

در اینجا و در ارتباط با اربعین چند نكته را باید توضیح داد.

 

عدد چهل‌:

نخستین مسأله‌ای كه در ارتباط با «اربعین‌» جلب توجه می‌كند، تعبیر اربعین ‌در متون دینی است‌. ابتدا باید نكته‌ای را به عنوان مقدمه یادآور شویم‌:

اصولا باید توجه داشت كه در نگرش صحیح دینی‌، اعداد نقش خاصی به‌ لحاظ عدد بودن‌، در القای معنا و منظوری خاص ندارند؛ به این صورت كه‌ كسی نمی ‌تواند به صرف این كه در فلان مورد یا موارد، عدد هفت یا دوازده یاچهل یا هفتاد به كار رفته‌، استنباط و استنتاج خاصی داشته باشد. این یادآوری‌، از آن روست كه برخی از فرقه‌های مذهبی‌، بویژه آنها كه تمایلات‌ «باطنی‌گری‌» داشته یا دارند و گاه و بیگاه خود را به شیعه نیز منسوب می ‌كرده‌اند، و نیز برخی از شبه فیلسوفان متأثر از اندیشه‌های انحرافی و باطنی ‌و اسماعیلی‌، مروج چنین اندیشه‌ای درباره اعداد یا نوع حروف بوده و هستند.

در واقع‌، بسیاری از اعدادی كه در نقلهای دینی آمده‌، می ‌تواند بر اساس یك‌محاسبه الهی باشد، اما این كه این عدد در موارد دیگری هم كاربرد دارد و بدون یك مستند دینی می‌توان از آن در سایر موارد استفاده كرد، قابل قبول نیست‌. به‌عنوان نمونه‌، در دهها مورد در كتابهای دعا، عدد صد بكار رفته كه فلان ذكر را صد مرتبه بگویید، اما این دلیل بر تقدس عدد صد به عنوان صد نمی‌شود. همینطور سایر عددها. البته ناخواسته برای مردم عادی‌، برخی از این اعداد طی‌ روزگاران‌، صورت تقدس به خود گرفته و گاه سوء استفاده‌هایی هم از آن‌ها می‌شود.

تنها چیزی كه درباره برخی از این اعداد می‌شود گفت آن است كه آن اعداد معین نشانه كثرت ‌است‌. به عنوان مثال‌، درباره هفت چنین اظهار نظری شده است‌. بیش از این ‌هر چه گفته شود، نمی ‌توان به عنوان یك استدلال به آن نظر كرد.

مرحوم اربلی‌، از علمای بزرگ امامیه‌، در كتاب كشف الغمه فی معرفة الائمة ‌در برابر كسانی كه به تقدس عدد دوازده و بروج دوازده ‌گانه برای اثبات امامت‌ائمه اطهار(ع) استناد كرده‌اند، اظهار می‌دارد، این مسأله نمی‌تواند چیزی را ثابت كند؛ چرا كه اگر چنین باشد، اسماعیلیان یا هفت امامی‌ها، می‌توانند دهها شاهد ـ مثل هفت آسمان ـ ارائه دهند كه عدد هفت مقدس است‌، كما این كه این كار را كرده‌اند.

 

عدد «اربعین‌» در متون دینی‌:

یكی از تعبیرهای رایج عددی‌، تعبیر اربعین است كه در بسیاری از موارد به كار رفته است‌. یك نمونه آن كه سن‌ّ رسول خدا (ص‌) در زمان مبعوث شدن‌، چهل بوده است‌. گفته شده كه عدد چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فكری است‌. گفتنی است كه برخی از انبیاء در سنین كودكی به نبوّت رسیده‌اند. از ابن عباس (گویا به نقل از پیامبر (ص‌)) نقل شده كه اگر كسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نكرد، آماده رفتن به جهنم باشد. در نقلی آمده است ‌كه‌، مردمان طالب دنیایند تا چهل سالشان شود. پس از آن در پی آخرت خواهند رفت‌. (مجموعه ورام‌، ص 35)

در قرآن آمده است «میقات‌» موسی با پروردگارش در طی چهل روز حاصل‌شده است‌. در نقل است كه‌، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی كوه صفا در حال سجده بود. (مستدرك وسائل ج 9، ص 329) در باره بنی اسرائیل هم آمده كه‌ برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجّه می ‌كردند. (مستدرك ج 5،ص 239) در نقلی آمده است كه اگر كسی چهل روز خالص برای خدا باشد، خداوند او را در دنیا زاهد كرده و راه و چاه زندگی را به او می ‌آموزد و حكمت ‌را در قلب و زبانش جاری می‌كند. بدین مضمون روایات فراوانی وجود دارد. چله نشینی صوفیان هم درست یا غلط‌، از همین بابت بوده است‌. علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار در این باره كه برگرفتن چهل نشینی از حدیث مزبور نادرست است‌، به تفصیل سخن گفته است‌.

اعتبار حفظ چهل حدیث كه در روایات ‌فراوان دیگر آمده‌، سبب تألیف صدها اثر با عنوان اربعین در انتخاب چهل ‌حدیث و شرح و بسط آنها شده است‌. در این نقلها آمده است كه اگر كسی از امّت من‌، چهل حدیث حفظ كند كه در امر دینش از آنها بهره برد، خداوند در روز قیامت او را فقیه و عالم محشور خواهد كرد. در نقل دیگری آمده است كه ‌امیرمؤمنان (ع‌) فرمودند: اگر چهل مرد با من بیعت می‌كردند، در برابر دشمنانم می‌ایستادم‌. (الاحتجاج‌، ص 84 )

مرحوم كفعمی نوشته است‌: زمین از یك ‌قطب‌، چهار نفر از اوتاد و چهل نفر از ابدال و هفتاد نفر نجیب‌، هیچگاه خالی‌نمی‌شود. (بحار ج 53، ص 200)

درباره نطفه هم تصور براین بوده كه بعد از چهل‌ روز عَلَقه می‌شود. همین عدد در تحولات بعدی علقه به مُضْغه تا تولد درنقلهای كهن بكار رفته است‌، گویی كه عدد چهل مبدأ یك تحول دانسته شده‌است‌.

در روایت است كه كسی كه شرابخواری كند، نمازش تا چهل روز قبول‌ نمی‌شود. و نیز در روایت است كه كسی كه چهل روز گوشت نخورد، خلقش ‌تند می‌شود. نیز در روایت است كه كسی كه چهل روز طعام حلال بخورد، خداوند قبلش را نورانی می‌كند. نیز رسول خدا(ص) فرمود: كسی كه لقمه حرامی‌بخورد، تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود. (مستدرك وسائل‌، ج 5، ص 217)

اینها نمونه‌ای از نقلهایی بود كه عدد اربعین در آنها به كار رفته است‌.

 اربعین

اربعین امام حسین (ع‌):

باید دید در كهن‌ترین متون مذهبی ما، از «اربعین‌» چگونه یاد شده است‌. به عبارت ‌دیگر دلیل برزگداشت اربعین چیست‌؟ چنان كه در آغاز گذشت‌، مهمترین نكته درباره اربعین‌، روایت امام عسكری (ع‌) است‌. حضرت در روایتی كه در منابع ‌مختلف از ایشان نقل شده فرموده‌اند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است‌: 1 ـ خواندن پنجاه و یك ركعت نماز (17 ركعت نماز واجب + 11 نماز شب + 23نوافل‌) 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتری در دست راست 4 ـ وجود آثار سجده ‌بر پیشانی 5 ـ بلند خواندن بسم الله در نماز.

این حدیث تنها مدرك معتبری است كه جدای از خود زیارت اربعین كه درمنابع دعایی آمده‌، به اربعین امام حسین (ع‌) و بزرگداشت آن روز تصریح كرده ‌است‌.

اما این كه منشأ اربعین چیست‌، باید گفت‌، در منابع به این روز به دو اعتبار نگریسته شده است‌.

نخست روزی كه اسرای كربلا از شام به مدینه مراجعت كردند.

دوم روزی كه جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیامبر خدا (ص‌) از مدینه به ‌كربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین (ع‌) را زیارت كند. شیخ مفید (م 413) در«مسار الشیعه» كه در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار علیهم السلام است‌، اشاره به روز اربعین‌كرده و نوشته است‌: این روزی است كه حرم امام حسین (ع‌)، از شام به سوی مدینه مراجعت كردند. نیز روزی است كه جابر بن عبدالله برای زیارت امام ‌حسین (ع‌) وارد كربلا شد.

كهن‌ترین كتاب دعایی مفصل موجود، كتاب «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی از شاگردان شیخ مفید است كه ایشان هم همین مطلب را آورده است‌. شیخ ‌طوسی پس از یاد از این كه روز نخست ماه صفر روز شهادت زید بن علی بن‌الحسین (ع‌) و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن كعبه توسط سپاه شام در سال‌هجری است‌، می‌نویسد: بیستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه كربلا) روزی است كه حرم سید ما اباعبدالله الحسین از شام به مدینه مراجعت كرد ونیز روزی است كه جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌) ازمدینه وارد كربلا شد تا قبر حضرت را زیارت كند. او نخستین كس از مردمان بود كه امام حسین (ع‌) را زیارت كرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت‌مستحب است و آن زیارت اربعین است‌. (مصباح المتهجد، ص 787) در همانجا آمده است كه وقت خواندن زیارت اربعین‌، هنگامی است كه روز بالا آمده ‌است‌.

در كتاب «نزهة الزاهد» هم كه در قرن ششم هجری تألیف شده‌، آمده‌: در بیستم ‌این ماه بود كه حرم محترم حسین از شام به مدینه آمدند. (نزهة‌الزاهد، ص 241) همین طور در ترجمه فارسی فتوح ابن اعثم (الفتوح ابن اعثم‌، تصحیح مجد طباطبائی‌، ص‌) و كتاب مصباح كفعمی كه از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است‌این مطلب آمده است‌. برخی استظهار كرده‌اند كه عبارت شیخ مفید و شیخ‌طوسی‌، بر آن است كه روز اربعین‌، روزی است كه اسرا از شام به مقصد مدینه ‌خارج شدند نه آن كه در آن روز به مدینه رسیدند. (لؤلؤ و مرجان‌، ص 154) به هر روی‌، زیارت اربعین از زیارت‌های مورد وثوق امام حسین (ع‌) است كه ازلحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است‌.

 

بازگشت اسیران به مدینه یا كربلا:

اشاره كردیم كه شیخ طوسی‌، بیستم صفر یا اربعین را، زمان بازگشت اسرای ‌كربلا از شام به مدینه دانسته است‌. باید افزود كه نقلی دیگر، اربعین را بازگشت اسرا از شام را به «كربلا» تعیین كرده است‌. تا اینجا، از لحاظ منابع كهن‌، باید گفت اعتبار سخن نخست بیش از سخن دوم است‌. با این حال‌، علامه مجلسی پس از نقل هر دو این‌ها، اظهار می‌دارد: احتمال صحت هر دوی اینها (به لحاظ زمانی‌) بعید می‌نماید. (بحار ج 101، ص 334 ـ 335) ایشان این ‌تردید را در كتاب دعایی خود «زاد المعاد» هم عنوان كرده است‌. با این حال‌، درمتون بالنسبه قدیمی‌، مانند «لهوف» و «مثیرالاحزان» آمده است كه اربعین‌، مربوط ‌به زمان بازگشت اسرا، از شام به كربلاست‌. اسیران‌، از راهنمایان خواستند تا آنها را از كربلا عبور دهند.

باید توجه داشت كه این دو كتاب‌، در عین حال كه مطالب مفیدی دارند، ازجهاتی‌، اخبار ضعیف و داستانی هم دارند كه برای شناخت آنها باید با متون ‌كهن‌تر مقایسه شده و اخبار آنها ارزیابی شود. این نكته را هم باید افزود كه ‌منابعی كه پس از لهوف‌، به نقل از آن كتاب این خبر را نقل كرده‌اند، نباید به‌عنوان یك منبع مستند و مستقل‌، یاد شوند. كتابهایی مانند «حبیب السیر» كه به ‌نقل از آن منابع خبر بازگشت اسرا را به كربلا آورده‌اند، (نفس المهموم ترجمه شعرانی‌، ص 269) نمی‌توانند مورد استناد قرار گیرند.

در اینجا مناسب است دو نقل را در باره تاریخ ورود اسرا به دمشق یاد كنیم‌. نخست نقل ابوریحان بیرونی است كه نوشته است‌:

در نخستین روز ماه صفر، أدخل رأس الحسین علیه السلام مدینة دمشق‌، فوضعه یزید لعنه الله بین یدیه‌و نقر ثنایاه بقضیب كان فی یده و هو یقول‌:

لست من خندف ان لم أنتقم‌

من بنی أحمد، ما كان فَعَل‌

لیْت‌َ أشیاخی ببدرٍ شهدوا

جَزَع الخزرج من وقع الاسل‌

فأهلّوا و استهلّوا فرحا

ثم قالوا: یا یزید لاتشل‌

قد قتلنا القرن من أشیاخهم‌

و عدلناه ببدر، فاعتدل (الاثار الباقیه‌، ص 422)

وی روز اول ماه صفر را روزی می داند که سر امام حسین (ع) علیه السلام را وارد دمشق کرده و یزید هم در حالی که اشعار ابن زبعری را می خواند و بیتی هم بر آن افزوده بود، با چوبی که در دست داشت بر لبان امام حسین (ع) می زد.

دوم سخن عماد الدین طبری (م حوالی 700) در «كامل بهائی» است كه رسیدن اسرا به دمشق را در16 ربیع الاول دانسته ـ یعنی 66 روز پس از عاشورا ـ میداند كه طبیعی‌تر می‌نماید.

 

میرزا حسین نوری و اربعین‌:

علامه میرزا حسین نوری از علمای برجسته شیعه‌، و صاحب كتاب «مستدرك الوسائل» در كتاب «لؤلؤ و مرجان در آداب اهل منبر» به نقد و ارزیابی برخی از روضه‌ها و نقلهایی پرداخته كه به مرور در جامعه شیعه رواج یافته و به نظر وی ‌از اساس‌، نادرست بوده است‌. ظاهرا وی در دوره اخیر نخستین کسی است که به نقد این روایت پرداخته و دلایل متعددی در نادرستی آن اقامه کرده است.

ایشان این عبارت سید بن طاوس در لهوف را نقل كرده‌است كه اسرا در بازگشت از شام‌، از راهنمای خود خواستند تا آنها را به كربلا ببرد؛ و سپس به نقد آن پرداخته است‌. (لؤلؤ و مرجان‌، ص 152)

داستان از این قرار است كه سید بن طاوس در «لهوف» خبر بازگشت اسراء را به‌كربلا در اربعین نقل كرده است‌. در آنجا منبع این خبر نقل نشده و گفته می‌شود كه وی در این كتاب مشهورات میان شیعه را كه در مجالس سوگواری بوده‌، درآن مطرح كرده است‌.

اما همین سید بن طاوس در «اقبال الاعمال» با اشاره به این كه شیخ طوسی در مصباح‌ می ‌گوید اسرا روز اربعین از شام به سوی مدینه حركت كردند و خبر نقل شده ‌در غیر آن كه بازگشت آنان را در اربعین به كربلا دانسته‌اند، در هر دو موردتردید می‌كند. تردید او از این ناحیه است كه ابن زیاد مدتی اسراء را در كوفه ‌نگه داشت. با توجه به این مطلب و زمانی که در این نگه داشته صرف شده و زمانی كه در مسیر رفت به شام و اقامت یك ماهه در آنجا و بازگشت مورد نیاز است‌، بعید است كه آنان در اربعین به ‌مدینه یا كربلا رسیده باشند. ابن طاوس می‌گوید: این كه اجازه بازگشت به كربلا به آنها داده باشد، ممكن است‌، اما نمی‌توانسته در اربعین باشد. در خبر مربوط به‌بازگشت آنان به كربلا گفته شده است كه همزمان با ورود جابر به کربلا بوده و با او برخورد کرده اند . ابن طاوس در این كه جابر هم روز اربعین به كربلا رسیده باشد، تردید می‌كند. (اقبال الاعمال‌، ج 3، ص 101)

این ممکن است که ابن طاوس لهوف را در جوانی و اقبال را در دوران بلوغ فکری تألیف کرده باشد. در عین حال ممکن است دلیل آن این باشد که آن کتاب را برای محافل روضه خوانی و این اثر را به عنوان یک اثر علمی نوشته باشد. دلیلی ندارد که ما تردید های او را در آمدن جابر به کربلا در روز اربعین بپذیریم. به نظر می رسد منطقی ترین چیزی که برای اعتبار اربعین در دست است همین زیارت جابر در نخستین اربعین به عنوان اولین زایر است.

اما درباره اعتبار اربعین به بازگشت اسرا به کربلا توجه به این نکته هم اهمیت دارد که شیخ مفید در کتاب مهم خود در باب زندگی امامان و در بخش خاص به امام حسین (ع) از کتاب «ارشاد» در خبر بازگشت اسرا، اصلا اشاره‌ای به این كه‌اسرا به عراق بازگشتند ندارد. همین طور ابومخنف راوی مهم شیعه هم‌اشاره‌ای در مقتل الحسین خود به این مطلب ندارد. در منابع كهن تاریخ كربلاهم مانند انساب الاشراف‌، اخبارالطوال‌، و طبقات الكبری اثری از این خبردیده نمی‌شود.

روشن است كه حذف عمدی آن معنا ندارد؛ زیرا برای چنین‌حذف و تحریفی‌، دلیلی وجود ندارد.

خبر زیارت جابر، دركتاب بشارة المصطفی آمده‌، اما به ملاقات وی با اسرا اشاره نشده است‌.

مرحوم حاج شیخ عباس قمی هم‌، به تبع استاد خود نوری‌، داستان آمدن‌اسرای كربلا را در اربعین از شام به كربلا نادرست دانسته است‌. (منتهی الامال‌، ج 1،صص 817 ـ 818) در دهه‌های اخیر مرحوم محمد ابراهیم آیتی هم در كتاب‌بررسی تاریخ عاشورا بازگشت اسرا را به كربلا انكار كرده است‌. (بررسی تاریخ‌عاشورا، صص 148 ـ 149) همین طور آقای مطهری که متأثر از مرحوم آیتی است. اما این جماعت یک مخالف جدی دارند که شهید قاضی طباطبائی است.

 

شهید قاضی طباطبائی و اربعین‌:

شهید محراب مرحوم حاج سید محمدعلی قاضی طباطبائی رحمة الله علیه‌، كتاب‌ مفصلی با نام «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهداء» درباره اربعین ‌نوشت‌که اخیرا هم به شکل تازه و زیبایی چاپ شده است.

هدف ایشان از نگارش این اثر آن بود تا ثابت كند، آمدن اسرای از شام‌به كربلا در نخستین اربعین‌، بعید نیست‌. این كتاب كه ضمن نهصد صفحه‌چاپ شده‌، مشتمل بر تحقیقات حاشیه‌ای فراوانی در باره كربلاست كه بسیارمفید و جالب است‌. اما به نظر می‌رسد در اثبات نكته مورد نظر با همه زحمتی که مؤلف محترم کشیده ، چندان موفّق‌نبوده است‌.

ایشان در باره این اشكال كه امكان ندارد اسرا ظرف چهل روز از كربلا به كوفه‌، از آنجا به شام و سپس از شام به كربلا بازگشته باشند، هفده نمونه از مسافرتها ومسیرها و زمانهایی كه برای این راه در تاریخ آمده را به تفصیل نقل كرده‌اند. دراین نمونه‌ها آمده است كه مسیر كوفه تا شام و به عكس از یك هفته تا ده دوازده ‌روز طی می‌شده و بنابر این‌، ممكن است كه در یك چهل روز، چنین مسیررفت و برگشتی طی شده باشد. اگر این سخن بیرونی هم درست باشد كه سر امام حسین (ع‌) روز اول صفر وارد دمشق شده‌، می‌توان اظهار كرد كه بیست ‌روز بعد، اسرا می‌توانستند در كربلا باشند.

باید به اجمال گفت‌: بر فرض كه طی این مسیر برای یك كاروان‌، در چنین زمان ‌كوتاهی‌، با آن همه زن و بچه ممكن باشد، باید توجه داشت كه آیا اصل این ‌خبر در كتابهای معتبر تاریخ آمده است یانه‌. تا آنجا كه می‌دانیم‌، نقل این خبر در منابع ‌تاریخی‌، از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی‌كند. به علاوه‌، علمای بزرگ شیعه‌، مانند شیخ مفید و شیخ طوسی‌، نه تنها به آن اشاره نكرده‌اند، بلكه به عكس‌ِ آن تصریح كرده و نوشته‌اند: روز اربعین روزی است كه حرم امام حسین (ع‌) وارد مدینه شده یا از شام به سوی مدینه خارج شده است‌.

آنچه می ‌ماند این است كه نخستین زیارت امام حسین (ع‌) در نخستین اربعین، توسط جابر بن عبدالله انصاری صورت گرفته است و از آن پس ائمه اطهار علیهم السلام كه از هر فرصتی برای رواج زیارت امام حسین (ع‌) بهره می‌گرفتند، آن‌روز را كه نخستین زیارت در آن انجام شده‌، به عنوان روزی كه زیارت امام‌حسین (ع‌) در آن مستحب است‌، اعلام فرمودند.

متن زیارت اربعین هم از سوی حضرت صادق علیه السلام انشاء شده و با داشتن آن مضامین عالی‌، شیعیان را از زیارت‌آن حضرت در این روز برخوردار می‌كند.

اهمیت خواندن زیارت اربعین تاجایی است كه از علائم شیعه دانسته شده است‌، درست آن گونه كه بلند خواندن بسم الله در نماز و خواندن پنجاه و یك ركعت نماز در شبانه روز درروایات بیشماری‌، از علائم شیعه بودن عنوان شده است‌.

زیارت اربعین در «مصباح المتهجد» شیخ طوسی و نیز «تهذیب الاحكام» وی به نقل ازصفوان بن مهران جمال آمده است‌. وی گفت كه مولایم صادق (ع‌) فرمود: زیارت اربعین که باید وقت برآمدن روز خوانده شود چنین است..... (مصباح المتهجد، ص 788، تهذیب الاحكام‌، ج 6،ص 113، اقبال الاعمال‌، ج 3، ص 101، مزار مشهدی‌، ص 514 (تحقیق قیومی‌)، مزار شهید اول (تحقیق‌مدرسة الامام المهدی‌، قم 1410)، ص 185 ـ 186)

این زیارت‌، به جهاتی مشابه برخی از زیارات دیگر است‌، اما از آن روی كه‌مشتمل بر برخی از تعابیر جالب در زمینه هدف امام حسین از این قیام است‌، دارای اهمیت ویژه می‌باشد. در بخشی از این زیارت در باره هدف امام حسین‌(ع‌) از این نهضت آمده است‌:"... و بذل مهجته فیك لیستنقذ عبادك من الجهالة ‌و حیرة الضلالة‌... و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الادنی‌".

خدایا، امام حسین (ع‌) همه چیزش را برای نجات بندگانت از نابخردی وسرگشتگی و ضلالت در راه تو داده در حالی كه مشتی فریب خورده كه انسانیت ‌خود را به دنیای پست فروخته‌اند بر ضد وی شوریده آن حضرت را به‌شهادت رساندند.

 

دو نکته کوتاه:

نخست آن که برخی از روایاتی كه در باب زیارت امام حسین (ع‌) در كتاب كامل الزیارات ‌ابن قولویه آمده‌، گریه چهل روزه آسمان و زمین و خورشید و ملائكه را بر امام‌حسین (ع‌) یادآور شده است‌. (اربعین شهید قاضی‌، ص 386)

دوم این که ابن طاوس یك اشكال تاریخی هم نسبت به اربعین بودن روز بیستم صفر مطرح كرده و آن این كه اگر امام حسین (ع‌) روز دهم محرم به شهادت رسیده‌ باشد، اربعین آن حضرت نوزدهم صفر می‌شود نه بیستم‌. در پاسخ گفته شده ‌است، به احتمال ماه محرمی كه در دهم آن امام حسین (ع‌) به شهادت رسیده‌، بیست و نه روز بوده است‌. اگر ماه كامل بوده‌، باید گفت كه روز شهادت را به ‌شمارش نیاورده ‌اند. (بحار الانوار، ج 98، ص 335)

 

تهیه و تدوین : استاد رسول جعفریان





http://viagrawwithoutdoctor.com/
سه شنبه هشتم مرداد 1398 01:16 ق.ظ

Wow tons of helpful knowledge!
canadian pharmaceuticals companies online pharmacies india canada online pharmacies reviews most reliable canadian pharmacies canadian drug legitimate canadian mail order pharmacies pharmacy times canadian pharmacy viagra drugstore online reviews buy viagrow
http://grovavat.strikingly.com/
دوشنبه سوم تیر 1398 07:01 ق.ظ

Many thanks, Valuable information!
cialis sicuro in linea generic low dose cialis cialis wir preise cialis 20 mg cut in half look here cialis order on line tadalafilo bulk cialis online cialis cialis 5 mg scheda tecnica cialis rckenschmerzen
http://penmabar.strikingly.com/
یکشنبه دوم تیر 1398 03:02 ب.ظ

Cheers! I value this!
sialis cialis from canada buying cialis overnight cialis uk look here cialis order on line we recommend cialis best buy cialis 20mg cialis pills boards i recommend cialis generico cialis kaufen wo
http://birthbabou.strikingly.com/
یکشنبه دوم تیر 1398 12:20 ق.ظ

Good write ups. Kudos.
buying cialis on internet cialis pills in singapore buy original cialis cialis qualitat how to purchase cialis on line cialis kamagra levitra where cheapest cialis non 5 mg cialis generici cialis 50 mg soft tab buy cialis online cheapest
http://enader.strikingly.com/
شنبه یکم تیر 1398 07:29 ق.ظ

Helpful information. With thanks.
cialis patentablauf in deutschland il cialis quanto costa tadalafilo we use it cialis online store cialis dosage recommendations acquistare cialis internet cialis generico en mexico buy online cialis 5mg generic cialis 20mg tablets buy original cialis
http://montmasfue.strikingly.com/
پنجشنبه سی ام خرداد 1398 11:18 ب.ظ

You actually mentioned this well!
cialis preise schweiz 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis tablets australia price cialis wal mart pharmacy where cheapest cialis cialis online cialis venta a domicilio free cialis cialis canadian drugs viagra cialis levitra
http://pieteerround.strikingly.com/
پنجشنبه سی ام خرداد 1398 04:04 ق.ظ

You actually expressed this terrifically.
buying cialis overnight buy cialis uk no prescription viagra vs cialis click now buy cialis brand price cialis wal mart pharmacy how does cialis work cialis et insomni cialis 20 mg best price does cialis cause gout cialis 5 mg schweiz
Buy generic cialis
سه شنبه بیست و هشتم خرداد 1398 07:48 ب.ظ

Fine information. Thank you.
rezeptfrei cialis apotheke purchase once a day cialis we like it cialis price trusted tabled cialis softabs tadalafil 20 mg cialis dosage cialis 5 mg scheda tecnica cialis generico en mexico what is cialis cialis prezzo al pubblico
http://pyverho.strikingly.com/
دوشنبه بیست و هفتم خرداد 1398 09:51 ب.ظ

Whoa all kinds of superb knowledge.
cialis manufacturer coupon cialis vs viagra purchase once a day cialis cialis side effects dangers cialis free trial are there generic cialis import cialis click now buy cialis brand cipla cialis online the best choice cialis woman
medication cialis
یکشنبه بیست و ششم خرداد 1398 05:40 ب.ظ

Whoa all kinds of amazing material.
cialis generic availability cialis generic buy online cialis 5mg cialis pills viagra vs cialis order cialis from india cialis sale online we recommend cialis best buy cialis rezeptfrei where cheapest cialis
http://noiphlegej.strikingly.com/
یکشنبه بیست و ششم خرداد 1398 03:01 ق.ظ

You made your point pretty clearly.!
click here cialis daily uk cialis generique 5 mg cialis generic availability cialis prezzo in linea basso cialis mit grapefruitsaft cialis for sale in europa 200 cialis coupon buy cialis sample pack tadalafil tablets where do you buy cialis
http://evmauplus.strikingly.com/
جمعه بیست و چهارم خرداد 1398 11:01 ب.ظ

Many thanks. I value it.
preis cialis 20mg schweiz cialis prezzo di mercato prezzo cialis a buon mercato cialis 20 mg cost cialis usa cost ou trouver cialis sur le net cialis taglich generic cialis in vietnam cialis generisches kanada tadalafil generic
http://snapgeexni.strikingly.com/
جمعه بیست و چهارم خرداد 1398 08:48 ق.ظ

You have made your position extremely well.!
cialis sale online cialis without a doctor's prescription cialis tablets australia only best offers cialis use cialis uk cialis daily new zealand cialis generique cialis canadian drugs cialis prices in england we like it cialis price
Buy cialis
پنجشنبه بیست و سوم خرداد 1398 06:21 ب.ظ

Terrific material. Many thanks!
india cialis 100mg cost only here cialis pills cialis generico en mexico cialis daily cialis pills price each cialis daily new zealand cialis tadalafil online cialis generico en mexico if a woman takes a mans cialis cialis 30 day trial coupon
Buy generic cialis
پنجشنبه بیست و سوم خرداد 1398 04:59 ق.ظ

Kudos! Lots of posts!

cialis rckenschmerzen cialis prices in england online prescriptions cialis cialis herbs generic cialis pill online cialis pills boards trusted tabled cialis softabs side effects of cialis buying cialis in colombia buy original cialis
http://scaralvie.strikingly.com/
چهارشنبه بیست و دوم خرداد 1398 02:59 ب.ظ

You actually said this well!
prezzo di cialis in bulgaria buy cialis online nz cialis flussig cialis for daily use we like it cialis price pastillas cialis y alcoho cialis qualitat acheter cialis meilleur pri cialis manufacturer coupon get cheap cialis
http://cialisvie.com/
دوشنبه بیستم خرداد 1398 07:44 ق.ظ

Regards, Wonderful stuff.
brand cialis nl cialis wir preise cialis tablets australia tadalafil generic buy cialis online cheapest 5 mg cialis coupon printable cialis name brand cheap cialis online miglior cialis generico tadalafil tablets
http://cialisvie.com/
یکشنبه نوزدهم خرداد 1398 01:50 ق.ظ

Thanks! Terrific stuff.
how to purchase cialis on line cialis vs viagra cialis ahumada cialis generico tadalafil 20mg canadian cialis tarif cialis france cialis coupons printable only best offers 100mg cialis cialis prices
http://cialisvie.com/
جمعه هفدهم خرداد 1398 08:29 ب.ظ

You actually revealed it terrifically!
non 5 mg cialis generici buy cialis when can i take another cialis cialis 5 mg cialis soft tabs for sale cialis bula prices on cialis 10 mg tarif cialis france walgreens price for cialis online cialis
http://ukcanadianpharmacy.com/
چهارشنبه بیست و یکم فروردین 1398 04:34 ب.ظ

Fantastic postings, Cheers!
canadian government approved pharmacies canadian online pharmacies rated canadian online pharmacies legal canadian pharmacies online prescriptions online pharmacies canadian discount pharmacies in canada discount canadian pharmacies canadian rx world pharmacy the best canadian online pharmacies Northwest Pharmacy
buy cheap cialis in canada
جمعه شانزدهم آذر 1397 01:20 ق.ظ

Helpful material. Thanks!
cialis for sale cialis authentique suisse cialis australian price generic cialis at the pharmacy only here cialis pills cialis in sconto cialis en mexico precio weblink price cialis cialis generico en mexico cialis daily
buy cialis online cheap
پنجشنبه پانزدهم آذر 1397 05:53 ق.ظ

Nicely put, Kudos.
order generic cialis online preis cialis 20mg schweiz cialis manufacturer coupon venta cialis en espaa cialis farmacias guadalajara cialis prices in england we recommend cheapest cialis cialis reviews cialis 5 mg cialis online
buy cheap cialis coupon
چهارشنبه چهاردهم آذر 1397 11:40 ق.ظ

Thanks, I enjoy it!
tadalafil 20mg cialis price thailand how do cialis pills work cialis prezzo al pubblico overnight cialis tadalafil tadalafil 5mg canadian cialis buying cialis overnight generic cialis soft gels cialis 50 mg soft tab
Buy cialis online
چهارشنبه چهاردهم آذر 1397 12:13 ق.ظ

Appreciate it. Plenty of material!

the best site cialis tablets cialis canadian drugs we like it cialis price 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis dosage recommendations cialis pills in singapore 200 cialis coupon cialis alternative tadalafilo we choice cialis uk
Cialis canada
سه شنبه سیزدهم آذر 1397 01:15 ب.ظ

Thanks a lot! Fantastic information.
cialis flussig tadalafil generic cialis price in bangalore order cialis from india buying cialis on internet cialis prices in england cialis for sale generic cialis pill online cialis pills price each cialis mit grapefruitsaft
Buy cialis
سه شنبه سیزدهم آذر 1397 01:46 ق.ظ

Fine information. Appreciate it.
no prescription cialis cheap cialis 10mg prix pharmaci tadalafilo cipla cialis online cialis pills in singapore effetti del cialis generic low dose cialis only here cialis pills acheter cialis kamagra generic cialis with dapoxetine
Cialis generic
دوشنبه دوازدهم آذر 1397 12:44 ب.ظ

Awesome posts, Many thanks!
cialis 30 day sample weblink price cialis generic cialis in vietnam bulk cialis cialis preise schweiz buy generic cialis cialis canada on line cialis 10mg prix pharmaci cialis australian price tesco price cialis
Cialis generic
دوشنبه دوازدهم آذر 1397 01:27 ق.ظ

You expressed it very well!
tesco price cialis cialis wir preise cialis price thailand where do you buy cialis cialis for bph cialis generico lilly cialis y deporte buy brand cialis cheap cialis 5 effetti collaterali enter site 20 mg cialis cost
buy generic cialis
یکشنبه یازدهم آذر 1397 12:20 ب.ظ

Seriously a good deal of good information.
we recommend cheapest cialis cuanto cuesta cialis yaho miglior cialis generico cialis pills viagra or cialis we choice cialis pfizer india tesco price cialis brand cialis generic cialis arginine interactio overnight cialis tadalafil
rules of survival hack 99999
یکشنبه یازدهم آذر 1397 04:26 ق.ظ
I love what you guys are up too. This type of clever
work and reporting! Keep up the excellent works guys I've included you guys to blogroll.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو