تبلیغات
بچه شمرون - راههای کمتر تشنه و یا گرسنه شدن در ماه رمضان

شمرون ، شمیران و معرفی محله های شمیران،مذهبی ، علمی ، پزشکی ، آموزشی ، کامپیوتر

راههای کمتر تشنه و یا گرسنه شدن در ماه رمضان

نویسنده :ع.ا نصر
تاریخ:سه شنبه بیست و ششم خرداد 1394-05:08 ق.ظ


دکتر یحیی پاسدارعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  گفت: خلاف عقیده برخی افراد که در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن برای روزه‌داری افزایش می‌دهند، این کار روزه‌داری را سخت‌تر می‌کند.
وی تصریح کرد: بهترین کار برای کاهش فشار گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از این هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود.
پاسدار اظهار داشت: این کار موجب می‌شود سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن کاهش یابد و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند. در این زمینه مصرف تمام گروه‌های غذایی متناسب با هم باید کاهش داده شود و در این بین کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای اهمیت بیشتری دارد، زیرا موجب خواهد شد بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر عادت کند.
پاسدار افزود: در کنار انجام این کار، تمام عادات غذایی مانند مصرف میان‌ وعده‌ها و نیز مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نیز شکلات و شیرینی باید کنار گذاشته شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: این کار موجب خواهد شد تا سطح این مواد در خون کاهش یابد و وابستگی به آنها به ویژه به قهوه و شکلات کم شود. وی افزود: در غیر اینصورت ادامه عادات غذایی تا شروع ماه رمضان موجب خواهد شد در روزهای ابتدای روزه‌داری دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه شوید و تحمل روزه‌داری برای شما دشوار شود.
هشدارهای غذایی برای روزه‌گیران
در طول افطار تا سحر باید به ازای هر20 کیلوگرم وزن بدن حدود 700 سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف شود.
در وعده سحر بایستی از خوردن کله‌پاچه و غذاهای پرچرب، سوسیس و کالباس، سس مایونز، نمک و ادویه‌جات به خصوص فلفل خودداری شود. زیرا این مواد اصطلاحا ایجاد آتش می‌کنند و برای هضم و دفع نیاز به آب فراوان دارند و باعث تشنگی شدید می‌شوند. در این وعده مقداری برنج یا ماکارونی بدون روغن، مقداری گوشت سفید، ماست کم چرب و سالاد بدون سس و در کنار آن مقداری میوه و مایعات پیشنهاد می‌شود.
در زمان افطار نیز باید یک وعده مفید و کم حجم در نظر گرفته شود مثلا مقداری حلیم که به آن کمی عسل اضافه شده باشد به همراه یک لیوان شیر یا چای کم‌رنگ گزینه مناسبی است.
از نیم ساعت پس از وعده افطار نوشیدن جرعه جرعه مایعات شروع شود و از یک ساعت پس از آن مصرف میوه و سبزیجات به دلیل بالا بودن فیبر و تامین ویتامین‌های محلول در مایع ضروری است. فیبر به دلیل اینکه آب فراوانی به خود جذب می‌کند در این دوران در رفع تشنگی بسیار کارساز
است.
برای وعده غذایی شام نیز باید یکی از کربوهیدرات‌های مرکب مانند نان، برنج، ماکارونی یا سیب‌زمینی به همراه مواد پروتئینی  مانند انواع گوشت‌ها یا سفیده تخم‌مرغ، سالاد و ماست کم چرب در برنامه غذایی لحاظ شود.
یادتان نرود در طول افطار تا سحر باید به ازای هر 20 کیلوگرم از وزن بدن حدود 700 سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف کنید تا بدن‌تان با کم‌آبی مواجه نشود، زیرا سلول‌های بدن در محیط کم‌آبی اکسیده می‌شود.
منبع:کیهان
برای مطالعه بیشتر شما:

راه های غلبه بر تشنگی در ماه رمضان

روزه ماه رمضان و تغدیه صحیح

برنامه غذایی در ماه رمضان(تصاویر افطار حرم رضوی)

ورزش و تغذیه ورزش کاران در ماه رمضان

چگونه از تشنگی در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

سردرد در ماه رمضان و راه درمان

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان

رمضان از منظر طب شیعه 2

راههای کمتر تشنه و یا گرسنه شدن در ماه رمضان

چند راه مقابله با كاهش آب بدن در ماه رمضان




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر